Młode lata
W prywatnej chrześcijańskiej szkole średniej, w Nowym Jorku, okazał się nieprzeciętnie zdolnym uczniem i w wieku 17 lat, bez egzaminu, został przyjęty do Akademii Marynarki Wojennej.
Kiedy w 1909 roku zobaczył lot Orville Wrighta stał się na trwałe fanatykiem lotnictwa - chociaż nigdy nie został pilotem. W akademii wojskowej czas spędzał głównie przy budowaniu i próbach modeli latających. Rodzinę, wykładowców i kolegów bardzo zaskoczyło gdy tuż przed uzyskaniem dyplomu porzucił akademię - dla szukania zajęcia w lotnictwie. Szybko jednak zauważył, że w wybranym zawodzie powinien się jeszcze sporo nauczyć. Licencjat w Massachusetts Institute of Technology, cieszącej się sławą najlepszej uczelni technicznej w kraju, uzyskał po dwóch, zamiast przewidzianych czterech, latach studiów. Ze względu na wyjątkowe osiągnięcia akademickie został zaangażowany przez MIT jako profesor nadzwyczajny lotnictwa.
Zdobywanie doświadczeń
W 1915 roku został konsultantem firmy Connecticut Aircraft przy budowie sterowca dla marynarki. W tym samym roku ożenił się z Małgorzatą Ogg i przeniósł do Kaliforni. Został tam zaangażowany w wytwórni lotniczej Glena Martina na stanowisku głównego inżyniera, z krótką wojenną przerwą, kiedy jako główny cywilny inżynier lotnictwa służył w wojskach łączności. Po przeniesieniu firmy Martin do chłodniejszego Cleveland, za namową żony, wrócił do Kaliforni i z kilkuset dolarami, przy pomocy rodziny, dorabiając jako robotnik, zaczął pracować na rachunek własny. Związał się ze sportowcem - milionerem Dawidem Davisem, który zamówił u niego dwupłatowy samolot Cloudster
Douglas Cloudster - pierwszy na świecie samolot, ktorego udźwig był większy od jego masy
dla odbycia pierwszego przelotu w poprzek Stanów Zjednoczonych bez lądowania. Ten pierwszy, zbudowany przez Douglasa samolot, osiągał pułap 5800m i został do rekordowego lotu przygotowany, jednak zadanego celu nie zrealizował. Davis wówczas wycofał się, a Douglas przebudował Cloudstera na ośmiomiejscowy samolot pasażerski, służący potem przez kilka lat w jednej z pierwszych regularnych linii lotniczych.
W 1924 roku dwa z czterech samolotów produkcji Duglasa, które wystartowały do lotu dookoła świata, były pierwszymi samolotami, które tego dokonały.
DC (Douglas Commercial)
Na początku lat trzydziestych, pomimo czasu wielkiego kryzysu, Douglas zawarł korzystne kontrakty pozwalające zbudować kilka nowoczesnych samolotów komercyjnych oznaczanych kolejno DC-1, DC-2
Samolot DC-2 w Polskich Liniach Lotniczych LOT
i DC-3. Samoloty te były całkowicie metalowe. Ich wymagania konstrukcyjne zakładały poprawienie bezpieczeństwa pasażerów podczas przymusowego lądowania i dlatego zastosowano w nich układ dolnopłata, hydrauliczny zamiast elektrycznego napęd chowania podwozia i pozostawienie połówek kół na stałe wysuniętych. Szczególnie udany samolot DC-3 (Dakota) był wyprodukowany w liczbie kilkunastu tysięcy sztuk. W liczbie wyprodukowanych sztuk DC-3 ma palmę pierwszeństwa razem z produkowanycm u nas w Mielcu samolotem AN-2.
Po wojnie
Czas wojny był okresem prosperity spowodowanym zamówieniami dla armii. Wytwórnie Douglasa produkowały samoloty bombowe: Dauntless, Boston i Invader. Po wojnie powstawały w fabrykach Douglasa zarówno samoloty pasażerskie DC-6 (1946) i DC-7 (1953) jak i odrzutowe myśliwskie.
Samolot Douglasa Skyrocket był pierwszym na świecie, który przekroczył dwukrotną prędkość dźwięku.
Udanym samolotem Douglasa był skonstruowany podczas wojny wietnamskiej myśliwiec F-15.
Douglas przystąpił również do budowy odrzutowców pasażerskich DC-8. Początek lat 1960. zapowiadał kolejne sukcesy Douglasa. Wielkokadłubowy DC-10 miał być konkurencją dla Boeinga 747. Firmy Douglasa, chociaż dobrze prosperujące na dostawach samolotów myśliwskich dla marynarki, na rynku odrzutowych samolotów pasażerskich napotkały trudności w sprostaniu konkurencji amerykańskiego Boeinga i później europejskiego Airbusa.
Douglas w 1967 roku zdecydował połączyć się z nieźle prosperującą firmą McDonnel - kolegi z czasów studiów na MIT i z pracy dla Martina, przeszedł wtedy na emeryturę pozostając do śmierci honorowym prezesem firmy McDonnel - Douglas. W 1997 roku firma McDonnel-Douglas została połączona z firmą Boeing [boing].
Powyższy tekst (bez ilustracji) autor napisał dla Encyklopedii PWN - Wielkie biografie