Almanzor Almanzor
1879
BLOG

Tupolew

Almanzor Almanzor Technologie Obserwuj notkę 5

Andrzej Nikołajewicz Tupolew (ros. Андрей Николаевич Туполев) (ur. 10 listopada 1888 koło miasta Kimry nad Wołgą, w guberni twerskiej, zm. 23. grudnia 1972 w Moskwie) – współtwór­ca Centralnego Instytutu Hydro-Aerodynamicznego (CAGI), wybitny kon­struktor samolotów bombowych i pasażerskich. Jako konstruktor lotniczy, pracował również w więzieniu (tzw. szaraszce) - po aresztowaniu i skazaniu za „działalność antyradziecką”, lau­reat nagrody Stalina i wyso­kich odznaczeń państwowych, sowiecki generał.

Nazwisko Tupolew jest nazwą biura sowieckiego / rosyjskiego koncernu lotniczego i nazwą szeregu samolotów bombowych i pasażerskich tej wytwórni.

Pierwszym samolotem biura konstrukcyjnego Andrzeja N. Tupolewa, który wszedł do produkcji seryjnej, był w roku 1924 samolot bombowy ANT-4

Samolot ANT-4 po wylądowaniu w Nowym Jorku, 1. listopada 1929

a ostatnim -  dwukrot­nie szybszy od dźwięku samolot pasażerski Tu-144 oblatany 31.grudnia 1968r.

Tu-144

Młode lata

Szkołę średnią Andrzej Tupolew ukończył w Twerze, dyplom Wyższej Szkoły Technicz­nej w Moskwie, cieszącej się sławą najlepszej uczelni w kraju, uzyskał w roku 1918.

Praca w CAGI

Bezpośrednio po studiach zaangażował się w tworzenie CAGI (Cen­tral­ne­go Instytutu Hydro-A­erodynamicznego) w Moskwie, w którym w 1922 roku został głównym kon­struktorem. Wojsko­we i cywilne sa­mo­loty produkowane przez jego biuro konstrukcyjne - oznaczane po­cząt­ko­wo jego inicjałami "ANT" - charakteryzowały się w pełni metalo­wą kon­struk­cją. Od lat czterdzie­stych samoloty budowane przez jego biuro oz­na­czano skrótem "Tu". Skrót literowy był uzupeł­niany przez numer projektu.

Dyrektorem CAGI był do końca życia.

Uwięzienie

W roku 1937, podobnie jak wielu sowieckich obywateli, został za "działalność antyra­dziecką" aresztowany przez NKWD. Po skazaniu na 10 lat więzienia, został szefem ze­społu uwięzionych inżynierów projektujących samolot bojowy.

Wynikiem pracy więźniów był dwusilnikowy bombowiec Tu-2, który znakomicie spisał się w działaniach bojowych. W 1943 roku A.N.Tupolew został przedterminowo uwolnio­ny z więzienia i za skonstruowanie Tu-2 odznaczony nagrodą Stalina. Po uwolnieniu został ponownie głównym konstruktorem w CAGI.

Bombowiec Tu-2

W 1955 roku, w równie absurdalnym procesie do tego, który spowodował jego skaza­nie, został z zarzutu "działalności antyradzieckiej" uniewinniony.

Nosiciele bomb atomowych

Nadzorowany przez NKWD program budowy sowieckiej bomby jądrowej wymagał wy­produkowania samolotu -  nosiciela tych bomb. Amerykanie w sierpniu 1945 roku dla atomowego zbombardowania Hiroszimy i Nagasaki użyli samolotu B29, zwanego super­fortecą. Wbrew me­morandom wybitnego fizyka polskiego pochodzenia, Piotra Kapicy, dowodzącym, że w progra­mie budowy bomby atomowej lepiej byłoby korzystać z opracowań własnych naukowców, Sta­lin zdecydował, że uczeni sowieccy w programie atomowym mają kopiować sprawdzone wzory amerykańskie. Korzystając z faktu prze­jęcia w 1945 roku kilku amerykańskich bombowców B29, które po bombardowaniu Ja­ponii przymusowo lądowały na Syberii, wydano A.N.Tupolewo­wi rozkaz zbudowania ich kopii. Kopię tę biuro Tupolewa nazwało Tu-4.

Wykonanie kopii superfortecy B29 zakończyło się sukcesem. Tu-4 w 1947 roku wziął udział w defiladzie 1-Majowej i skierowany został do produkcji seryjnej. Zbudowano ponad 1000 samo­lotów Tu-4, o zasięgu 5400 km, które na pułapie 10000m osiągały szybkość 550km/godz. Część z nich przystosowano do przenoszenia bomb jądrowych. Jednak, jako samolot z silnika­mi tłokowymi, Tu-4 był przestarzały już od momentu po­wstania. Był łatwy do przechwycenia przez znacznie szybsze współczesne mu myśliw­ce odrzutowe.

W 1952 roku oblatano i skierowano do produkcji seryjnej samolot Tu-16, napędzany silnikami odrzutowymi, o skrzydłach skośnych i o szybkości przelotowej około 1000km/godz, mogący przenosić 3 tony bomb na odległość 5700km. Z samolotu Tu-16 w listopadzie 1955 roku zrzu­cono na poligon w Semipałatyńsku bombę termojądrową, zaprojektowaną przez Andrzeja D. Sacharowa, o sile wybuchu ok. 1,6 megatony - sto razy więcej niż miała bomba atomowa zrzucona na Hiroszimę.

Zespół Tupolewa zaprojektował i zbudował wkrótce kolejnego nosiciela bomb atomo­wych - turbośmigłowy bombowiec Tu-95. Był to bardzo udany samolot. Na pułapie 12000m  mógł z szybkością 800km/godz przenosić 11 ton bomb na odległość 12500km. 

Wykorzystywany zo­stał podczas prób w latach pięćdziesiątych do zrzuca­nia bomb termojądrowych o maksymalnej sile rażenia kilka tysięcy razy przewyższają­cych bomby atomowe użyte w Japonii. 30 paź­dziernika 1961, podczas kryzysu spowo­dowanego zbudowaniem muru berlińskiego, z Tu-95 zrzucona została na spadochronie na wyspę Nowa Ziemia na oceanie Arktycznym bomba ter­mojądrowa, zwaną nieofi­cjalnie "bombą Chruszczowa". Jej eksplozja o mocy ok. 50 megaton była największą w dziejach.

Tu-16 i Tu-95 były eksploatowane w wielu krajach świata przez ponad 50 lat.

Lotnictwo komercyjne

Korzystając z doświadczenia w budowie bombowców zespół Tupolewa w 1955 roku, opierając się na konstrukcji Tu-16, zbudował samolot Tu-104 - drugi na świecie, po brytyjskim samolo­cie Comet, odrzutowy samolot pasażerski.

Tu-104

W latach sześćdziesiątych lądowanie ze spadochronem było powszechnie stosowane.

Oblatany w 1955 roku Tu-104 był kolejnym sukce­sem konstrukcyjnym Tupolewa. Do 1960 roku, kiedy prze­rwano jego produkcję, wyprodukowa­no 200 tych samolotów. W liniach lotniczych Ae­rofłot Tu-104 służył do 1981 roku. Po wycofa­niu z lotnictwa cywilnego był wykorzy­stywany w wojsku oraz poza wojskiem jako samolot dys­pozycyjny - salonka. Znalazł też zastosowanie do przeprowadzania trwających kilkadziesiąt sekund lotów w nie­ważkości -  dla treningu kosmonautów i zamożnych amatorów ekstremal­nych wrażeń.

Na wzór Tu-95 koncern Tupolewa zbudował pasażerski samolot turbośmigłowy Tu-114.

Kolejnymi samolotami Tupolewa dla lotnictwa cywilnego były bardziej ekonomiczne i nowocze­śniejsze od Tu-104 odrzutowe Tu-124, Tu-134 i Tu-154  używane do te­raz w wielu krajach świata. Tu-154 jest samolotem dyspozycyjnym Prezydenta RP *).

*)Tekst ten był napisany ok 10 lat temu

Szczególnym samolotem konstrukcji biura Tupolewa, był naddźwiękowy samolot pasa­żerski Tu-144. Zespołem konstruktorów Tu-144 w biurze A.N.Tupolewa kierował jego syn Aleksy A. Tu­polew. Tu-144, budowany w tajemnicy, wzorowany był na budowa­nym w tym samym czasie, z dużym rozgłosem, brytyjsko - francuskim samolo­cie Concorde. Oba te samoloty nie tylko po­wstawały niemal równocześnie oraz były bardzo podobne geometrycznie i technicznie ale rów­nież doznały podobnego losu.

Porównanie Tu-144 i Concorde

Oblotu Tu-144 dokonano 31.grudnia 1968 roku - dwa miesiące przed oblotem Concor­de. W czerwcu 1969 Tu-144 przekroczył  w locie prędkość dźwięku (1 mach), a w lip­cu tego roku przekroczył 2 machy. Zarówno Tu-144 jak i Concorde miały wady, które doprowadziły do defi­nitywnego wycofania ich z eksploatacji. Przypadkiem losu oba te typy samolotów wycofano po ich katastrofach. Przypadkiem obie ich katastrofy miały miejsce pod Paryżem. Powodem wycofania Tu-144 z eksploatacji cywilnej była kata­strofa 3. czerwca 1973 roku w locie poka­zowym podczas "Salonu lotniczego" na lotni­sku Le Bourget pod Paryżem. Powodem wycofania Concorde była katastrofa 25. lipca 2000r, po starcie do lotu rejsowego z podparyskiego lotni­ska Charles de Gaulle. Nieza­leżnie od sentymentów do tych wspaniałych technicznie samolo­tów należy zauważyć, że rzeczywistą przyczyną, która zdecydowała o porażce obu tych bliź­niaczych pro­jektów było to, że realizowały one zadania prestiżowe rządów państw, które je zbu­dowały lekceważąc ekonomikę lotnictwa cywilnego. Żaden z nich nie wszedł do eks­ploatacji poza państwami, które je wyprodukowały. Na obrysie geometrycznym tych samolotów wzo­rowali się Amerykanie budując swój prom kosmiczny.

Podsumowanie

W 1937 roku samolot ANT-25, po starcie z Moskwy, w locie trwającym 63 godziny po raz pierwszy dokonał przelotu nad Biegunem Północnym i po 8500 km lotu wylądował w USA.  Mię­dzynarodowa Federacja Lotnicza FAI zarejestrowała ten i kilkadziesiąt in­nych międzynarodo­wych rekordów samolotów konstrukcji Tupolewa i jego biura.

Andrzej N. Tupolew w 1953 roku został członkiem Akademii Nauk ZSRR. W 1967 roku otrzymał stopień generała pułkownika wojsk technicznych. Był trzykrotnie nagradzany tytułem honoro­wym Bohatera Pracy Socjalistycznej (ros. Герой Социалистического Труда) – najwyższym wyróżnieniem za działalność naukową, kulturalną, gospodarczą w Związku Sowieckim. Był ho­norowym członkiem brytyjskiego stowarzyszenia kon­struktorów lotniczych - Royal Aeronautical Society i amerykańskiego American Institut of Aeronautics and Astronautics.

Andrzej Mikołajewicz Tupolew zmarł w Moskwie 23. grudnia 1972 roku pełniąc do koń­ca życia funkcję dyrektora CAGI.

(niniejszy tekst autor bloga napisał dla encyklopedii PWN)

Almanzor
O mnie Almanzor

PRZEGLĄDARKA BLOGU LONGINA W S24 Kolekcjonuję osiągnięcia geniuszy i ludzi dużego formatu a również osiągnięcia nibynauki, nibyprawa, nibyuczciwości. W czasie jednego ze swoich wykładów David Hilbert, znany matematyk, powiedział z ironią: "Każdy człowiek ma pewien określony horyzont myślowy. Kiedy ten się zwęża i staje się nieskończenie mały, zamienia się w punkt. Wtedy człowiek mówi: To jest mój punkt widzenia". Poznanie świata dobrze jest zacząć od poznania samego siebie. Chętnie czytam komentarze. Lubię spierać się z mającymi inne ode mnie zdanie. Jednak jeden z ostatnich komentarzy zdumiał mnie tym, jak jego autor daleki jest od zrozumienia tekstu pisanego po polsku. Szok miałem tak wielki, że zużyłem pół nocy dla przypomnienia swojego IQ. Namawiam czytelników do tego samego, a osoby z IQ poniżej 90 proszę aby darowały sobie czytanie moich tekstów. Dla komentowania zapraszam bardzo tych, co mają IQ powyżej 120. Tu kliknij jeżeli chcesz się sprawdzić! Cytat miesiąca czerwca "Przed długi czas o prezydenturze Lecha Kaczyńskiego nie można było powiedzieć nic krytycznego, bo od razu zachowanie takie traktowano jako niegodne." Janina Paradowska Ciężko być cynglem ... Cytat lipca "Dzisiaj okazuje się, że od Bronisława Komorowskiego trochę lepsza była demokracja." ezekiel Cytat sierpnia "Nie doceniałam dziś tej drzemiącej siły, która w czasach stanu wojennego kazała mieszkańcom Warszawy codziennie układać krzyż z kwiatów przy kościele św. Anny." Janina Jankowska Cytat listopada "gdyby wybory mogły naprawdę cokolwiek zmienić, to już dawno byłyby zakazane" (-Stanisław Michalkiewicz) O  dznaczenie mojej Mamy, siostry Stanisława Sadkowskiego (+KW) poległego 22 sierpnia 1944 w ataku ze Starego Miasta na Dworzec Gdański. Prezydent poszedł na Wawel Dźwięczy requiem pod dzwonu kloszem, Salonowcy - skończcie tę wrzawę! O czas smutnej zadumy proszę, gdy Prezydent poszedł na Wawel. Kogo powiódł w żałobnej gali? Jakieś cienie, mundury krwawe, ci w Katyniu z dołów powstali, z Prezydentem poszli na Wawel. Poszli wolno, lecz równym krokiem, bo im marsza rozbrzmiewało grave. Niezbadanym Boga wyrokiem z Prezydentem zaszli na Wawel. Gdy próg przeszli królewskich pokoi, krótki apel – czas z misji zdać sprawę, potem spać – pierwsza noc już wśród swoich z Prezydentem, co wwiódł ich na Wawel. Ciiiiiicho! śpią …Ale może obudzi ich los w nas to, co czyste i prawe? Niech pojedna – i partie i ludzi, dzień, gdy oni dotarli na Wawel. wg. Henryka Krzyżanowskiego Zapraszam do przeczytania moich notek: 1. - bliskich Powstaniu: ~ Pamiątka Powstania na Górczewskiej ~ Najdroższym Weronikom Matce i Siostrze ku wiecznej pamięci ~ Czy ktoś jeszcze pamięta? ~ Nasza barykada Gdy kiedykolwiek zauważysz, że jesteś po stronie większości - powstrzymaj się i dobrze nad sobą zastanów! - Mark Twain „ ... tylko człowiek wolny ma czas by bloga prowadzić” -Grzegorz P. Świderski Do ników klikam per 'Ty', oczekuję wzajemności. * Blog z Przeszłości *Blog Longina Cz. 1 Wstęp.   *Blog Longina Cz. 2: Pobyt w szkole   *Blog Longina Cz. 3: Przerwa w nauce   *Blog Longina Cz. 4: Przed I wojną światową   *Blog Longina Cz. 5: Wybuch wojny, front, okupacja niemiecka   *Blog Longina Cz. 6: Rok 1918   *Blog Longina Cz. 7: Rok 1920   *Blog Longina Cz. 8. Kursy dokształcające dla wojskowych   *Blog Longina Cz. 8a. Kursy dokształcające dla wojskowych   *Blog Longina Cz. 9. W.S.H.   *Blog Longina Cz.10. Absolutorium i praca   *Blog Longina Cz.11: Blog z przeszłości. Longin   *Blog Longina Cz.12 - 1933: Morzem po słońce Afryki   *Blog Longina Cz.13 - 1933: Casablanka, Marakesz, Góry Atlasu   *Blog Longina Cz.14 - 1933: Hiszpania - Malaga, Granada, Alhambra   *Blog Longina Cz.15 - 1933: Sewilla - Byki i Don Kiszot   *Blog Longina Cz.16 - 1933: Sewilla, Cadiz, Al Casar   *Blog Longina Cz.17 - 1933: Sztorm z Zatoce Biskajskiej, Znaczy   *Blog Longina Cz.18 - 1933: Belgia, Bal kapitanski   *Blog Longina Cz.19 - Jastarnia / Jurata '34   *Blog z przeszłości dopisane - Dowborczyk i Rodzina   *Blog Longina Cz.20 - morze, Austria, Jugosławia, Węgry   *Blog Longina Cz.21 - Hania *Blog Longina cz.22 - Przerwane wspomnienie Planowane do napisania 37. Wybuch II wojny światowej 38. Okupacja 39. Rok 1940         1941         1942         1943 40. Powstanie Warszawskie 41. Ewakuacja 42. Milanówek 43. Obóz w Gawłowie 44. Powrót z obozu 45. Ucieczka Niemców 46. Powrót do Warszawy 47. Praca organizacyjna w Banku 48. Wrocław 49. Warszawa - praca w Banku 50. Więzienie 51. Powrót do domu 52. W poszukiwaniu pracy 53. C.Z.S.P.J.D. 54. Sp. „Plan” 55. Sp. W.S.P.U.TiR 56. Rok 1956 57. Spółdzielnia „Plan” NAPISZ DO MNIE

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie